کد خبر: 51187

مصباحی مقدم در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

رئیس‌جمهور آینده نباید نگاه جناحی داشته باشد/ آقای رئیسی آمادگی داشته باشند حتما در اولویت هستند

طبعا ما معتقدیم رئیس‌جمهور آینده باید مصالح ملی را مبنا قرار دهد نه منافع جناحی و از ظرفیت مدیریت کشور با یک نگاه فراجناحی استفاده کرده و شایسته‌سالاری را مبنا قرار دهد و در عین حال از تیم قوی و با چنین نگاهی برخوردار باشد.

به گزارش «فرهیختگان»، غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز و عضو شورای وحدت اصولگرایان در گفت‌وگو با «فرهیختگان» ایده‌های حکمرانی اصولگرایان را برای انتخابات 1400 تشریح کرده است. مشروح گفت‌وگو را در ادامه از نظر می‌گذرانید.

با توجه به جدی شدن فعالیت‌های انتخاباتی، بفرمایید ایده اصلی حکمرانی نیروهای انقلاب برای سال 1400 در حوزه اقتصاد چیست؟

ایده اصلی نیروهای انقلاب برای انتخابات1400 این است که رئیس‌جمهوری مسئولیت را برعهده بگیرد که تفکر او استقلال‌طلبانه و مبتنی‌بر عزت، حکمت و مصلحت باشد و با قدرت کشور را مدیریت کند. اهل باج‌دادن به بیگانگان نباشد و نگاه او به اقتصاد کشور بیش از آنکه بخواهد به بیرون باشد، به درون باشد. البته روابط اقتصادی با کشورهای دیگر و صادرات و واردات بسیار لازم و ضروری و مورد توجه است ولی معنای آن این نیست که به این حوزه بیش از ظرفیت‌های داخلی توجه شود.

 رئیس‌جمهور بعدی نباید با کوتاه آمدن و باج‌دادن به قدرت‌ها دنبال ساختن اقتصاد باشد

ما باید گره از تولید در داخل کشور باز کنیم و برای این کار عنایت و توجه به روابط اقتصادی با کشورهای دیگر مهم است اما اینکه احیانا تصور کنیم با نوعی کوتاه آمدن و باج‌دادن به قدرت‌ها می‌توانیم وضعیت اقتصادی خود را بهبود ببخشیم، اشتباه است. بیش از 80درصد ظرفیت اقتصاد ایران در داخل کشور است و از این‌رو آنچه مهم است استفاده از این ظرفیت در داخل است، چراکه نیروی انسانی جوان، نخبه، تحصیلکرده، کارآمد، مبتکر و خلاق بهترین مزیت ماست. علاوه‌بر این زمین مناسب، جغرافیای مناسب و همسایگانی که می‌توانیم از ارتباط بیشتر و قوی‌تر با آنها روابط اقتصادی خود را تقویت کنیم، حائز اهمیت است. مدیریت بهینه‌سازی انرژی و صادرات و بیشتر انرژی‌های صرفه‌جویی‌شده موجب می‌شود اقتصاد ایران رشد و پیشرفت سریع‌تری را شاهد باشد.

برای گذر از تبعات منفی و ناکارآمدی دولت فعلی چه برنامه‌ای دارید؟

طبعا ما معتقدیم رئیس‌جمهور آینده باید مصالح ملی را مبنا قرار دهد نه منافع جناحی و از ظرفیت مدیریت کشور با یک نگاه فراجناحی استفاده کرده و شایسته‌سالاری را مبنا قرار دهد و در عین حال از تیم قوی و با چنین نگاهی برخوردار باشد تا بتواند به‌صورت اصولی و اساسی با نگاه بلندمدت اقتصاد کشور را مدیریت کرده و بدهی‌های سنگینی را که دولت به‌وجود آورده در دستورکار قرار دهد تا کاهش یابد.

 نباید در دولت بعدی ثروتمندان ثروتمندتر و فقرا فقیرتر شوند

رئیس‌جمهور آینده باید بودجه را سالانه به‌گونه‌ای متوازن تنظیم کند و به مجلس بدهد که کسری بودجه نداشته باشد و منجر به کاهش ارزش پول ملی نشود. لذا نیاز است توجه او به عامه مردم خصوصا طبقات محروم و کم‌درآمد جامعه بیشتر از توجه به بخش مرفه و ثروتمند جامعه باشد.  البته خانواده‌های برخوردار جامعه هم باید بتوانند کسب‌وکار خود را داشته باشند و زندگی کنند و از شرایط اقتصادی هم منتفع شوند ولی توزیع ثروت ملی نباید به‌گونه‌ای صورت گیرد که ثروتمندان ثروتمندتر و فقرا فقیرتر شوند.

با توجه به این شاخص‌ها آیا جامعه روحانیت و شورای وحدت به مصداق متناسب هم رسیده‌اند؟

هنوز بحث مصداقی نشده است.

درباره حمایت از آقای رئیسی چطور، آیا صحبتی شده است؟

اگر آقای رئیسی آمادگی داشته باشند حتما ایشان در اولویت ما هستند ولی هیچ تصمیمی تاکنون گرفته نشده است.

مرتبط ها